Thursday, October 22, 2015

Pandikar: Benteng Pertahanan Kerajaan Najib.


• Parlimen negara ini pada dasarnya hanyalah satu pentas lakunan, yang mana digunakan sepenuhnya oleh kerajaan yang memerintah demi untuk menampakkan diri mereka ini, dimata dunia, kononnya sebagai sebuah kerajaan yang benar benar mengamalkan tatacara demokrasi dinegara kita ini.
•  Apa yang benar dan dapat dilihat, dengan hati yang rasional, adalah satu situasi dimana speaker parlimen itu sendiri, dengan nyata, dari segala tindakan yang telah diambil oleh beliau, menonjolkan akan satu sikap  yang bersifat bias, yang mana selalunya didapati akan memihak hanya kepada pihak pemerintah.
• Malah situasi ini dapat dilihat jelas sekali apabila segala isu isu penting yang diusulkan oleh pememerintah, terutamanya hal hal yang berkait dengan hak ataupun ekonomi rakyat, seperti Sosma, Akta Hasutan, GST dan sebagainya, yang begitu senang sekali dilihat akan laluannya kearah menjadi satu perundangan atau perlembagaan yang perlu untuk dilaksanakan.
• Berbeza pula kepada usul usul yang dilihat boleh menampakkan akan salahlaku kerajaan, terutamanya perkara perkara yara bersabit dengan  skandal 1MDB. Satu skandal yang amat memalukan, yang kini sedang hangat diperbincangkan bukan hanya dinegara kita sahaja tetapi juga diseluruh dunia. Disebabkan kes ini melibatkan seorang perdana menteri, segala bentuk persoalan yang berkait dengan 1MDB akan sedaya upaya disekat dengan menggunakan benteng utama pertahanan kerajaan, iaitu speaker parlimen itu sendiri. Ternyatalah bahawa fungsi speaker ini pada dasarnya adalah sebagai  satu watak didalam satu lakonan demokrasi kerajaan yang sebenarnya memerintah secara autoritarisme.
• Malah tindakan tindakan kerajaan yang seumpama inilah, yang bukan hanya terhad berlaku diparlimen sahaja, yang sebenarnya, telah menjadi antara batu penghalang yang terbesar negara ini, kearah memupuk satu sistem kerajaan demokratik yang adil, yang bercirikan Islam dan berasaskan kuasa rakyat. 

-  AA