Saturday, November 15, 2014

Cikgu

Apakah yang menyebabkan anak anak muda sekarang ini yang didapati kurang ilmu pengetahuan mereka dalam perkara perkara basic, yang sepatutnya tidak menjadi satu masaalah, terutamanya pada mereka mereka yang sudah menjadi graduan. Tetapi inilah hakikatnya pada apa yang terjadi dinegara kita ini yang memalukan, dimana saya sendiri telah melakukan experimen ini dengan menanyakan soalan soalan yang sepatutnya boleh dijawab oleh mereka yang sudah berada diperingkat universiti. 

Tidak dinafikanlah, sekiranyanya sistem education kita ini dikatakan gagal, dimana ramai parents yang berduit didapati menghantar anak anak mereka kesekolah sekolah private, ataupun kepusat pusat tuition, kerana apa yang diajar disekolah dianggapkan tidak mencukupi. 

Masaalah ini adalah disebabkan anak anak muda ini hanya diajar sesuatu konsep untuk difahami sahaja, dipersoalkan didalam peperiksaan, tetapi tidak langsung memupuk semangat ingin tahu, tabiat membaca dan bertanya. Apa yang sepatut dijadikan kepentingan ialah proses pembelajaran itu sendiri yang mana tidak diutamakan, tugas guru yang tidak dimuliakan, tidak seperti dulu dimana ramai yang menggunakan pangkat "cikgu" didalam pertuturan harian mereka sebagai satu gelaran atau tugas yang dihormati.


@aidyadnan